• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Программа конференции

APRIL 22

 

09:00 – 10:00         Registration of participants (Г-313)

10:00 – 12:30         Plenary meeting (Г-313)

12.30 – 14.00          Lunch (Cafeteria, section «Г», ground floor)

14.00 – 15.00          Common session (Г-313)

15:00 – 16.30          Sessions. Part 1

  • Chinese session (Г-313)
  • Japanese session (Г-310)
  • Korean session (Г-311)

16:30 – 17:00          Coffee break (Г-317)

17:00 – 19:30          Sessions. Part 2

  • Chinese session (Г-313)
  • Japanese session (Г-310)
  • Korean session (Г-311)

 

APRIL 23

10:00 –14:00           Sessions

  • Chinese session (Г-313)
  • Japanese session (Г-311)

 

14:00 – 14:30          Conference closing (Г-313)

14:30 – 15:30          Lunch (Cafeteria, building «Г», ground floor)

 

 

 

PLENARY MEETING

 

Working language: English

Moderator: Evgenia Tikhonova (NRU Higher School of Economics, Moscow)

 

10:00        Conference opening.

Welcome by the  Director for International Cooperation Olga Moshkova

Welcome by the Head of the School of Asian Studies Dr. Alexey Maslov

 

10:15        Welcome by representatives of the Education Office of Chinese Embassy,

the Japan Foundation, and the Korean Embassy

 

10:45        Jaehoon Yeon (Professor, University of London)

Korean Language Education in European Universities

 

11:30        Olivier Bailblé (Professor, Seoul National University)

Strategies of Teaching Chinese Characters to Non-Native Speakers

 

COMMON SESSION

 

Working languages: Russian, English

Moderator: Olivier Bailblé (Professor, Seoul National University)

 

14:00       Emiliya Komarova (PhD, Professor, Voronezh State Technical University)

The role of the emotional component in the process of forming communicative competence, within the framework of ‘competence approach’

 

Комарова Эмилия Павловна (д.п.н. профессор, Воронежский государственный технический Университет)

Роль эмоционального фактора в процессе формирования коммуникативной компетенции  в контексте компетентностного подхода

 

14:15       Andrey Fesyun (PhD, Associate professor, NRU Higher School of Economics, Moscow)

Discipline “Language of Mass Communications”: combined linguistic/realities studying

 

ФесюнАндрейГригорьевич (к.и.н., с.н.с., НИУ ВШЭ, г.Москва)

Курс “Язык СМИ” как метод комплексного страноведческо-языкового обучения

 

14:30       Anton Dyaykin (Deputy Head of the School of Asian Studies,

NRU Higher School of Economics, Moscow)

Some problems of knowledge evaluation in systematic Asian language education

 

Дяйкин Антон Дмитриевич (зам. зав. отделением востоковедения, НИУ ВШЭ, г. Москва)

О проблемах оценивания студентов в системе преподавания восточных языков

 

14:45-15:00            Discussion

 

 

CHINESE SESSION

 

Working languages:Russian, Chinese, English

 

APRIL 22

PART 1

Moderator:Fyodor Dolgachev (NRU Higher School of Economics, Moscow)

 

15:00        Zhaoge Lv (PhD, Associate professor, Zhengzhou University)

The M-learning era: research on new methods of teaching Chinese in Russia

 

吕兆格

移动学习时代俄罗斯汉语教学方法新探

 

15:20        Zhengrong Li (PhD, Professor, Beijing Normal University)

“581”: Clutch mode and cultural genome mode of the teaching of Chinese characters -A discussion of the power of high frequency Chinese characters: transmission function and cultural genome of high frequency Chinese characters and their application in teaching Chinese as a foreign language

 

李正荣

581汉字教学的离合器模式与文化基因组模式 ——论高频汉字的动力-传动功能与高频汉字的文化基因组及其在对外汉语教学中的应用

 

15:40        Aleksey Aleksakhin(PhD, Professor, Moscow State Institute of International Relations)

Creating an introductory course of Chinese phonetics on the basis of the ‘phoneme theory’

 

Алексахин Алексей Николаевич (д.ф.н., профессор, заведующий кафедрой  китайского, вьетнамского, лаосского и тайского языков, МГИМО)

Создание вводно-фонетического курса китайского языка на основе звукофонемной теории

 

16:00        Svetlana Stefanovskaya (PhD, Associate professor, Irkutsk State Linguistic University)

Tatiana Shishmareva (PhD, Associate professor, Irkutsk State Linguistic University)

Co-authors: Oleg Gotlib, Evgeni Kremnev

Some aspects of minimum vocabulary selection for creating Chinese language teaching materials in oral and written forms

Стефановская Светлана Владимировна (к.ф.н., доцент, Иркутский государственный лингвистический университет),

Шишмарева Татьяна Евгеньевна (к.ф.н., доцент, Иркутский государственный лингвистический университет)

Соавторы: Готлиб Олег Маркович, Кремнев Евгений Владимирович

О некоторых аспектах выделения лексического минимума для подготовки учебных материалов по китайскому языку в устной и письменной формах

 

16:20 – 16:30          Discussion

 

16:30 – 17:00          Coffee break (Г-317)

 

PART 2

Moderator:Tatiana Shishmareva

(PhD, Associate professor, Irkutsk State Linguistic University)

 

17:00       Asylbek Tokhmetov (PhD, Professor, Kazakh National Pedagogical University named after Abay, Alma-Ata)

Use of Kazakhstan local materials in Chinese language textbooks

 

Тохметов Асылбек Тимербекович (к.и. н., профессор, Национальный педагогический университет им. Абая, г. Алма-ата)

Учебные пособия по китайскому языку с использованием национального казахстанского материала

 

17:20       Baiyu Xie (Shanghai University)

A research on compilation issues of phonetics teaching in Chinese textbooks

 

谢白羽

关于汉语教材语音教学部分的编写问题

 

17:40       Vladimir Ponaryadov (PhD, Associate professor, Institute of Language, Literature and History, Komi Science Center, Syktyvkar)

Specific difficulties at the initial stage of studying Chinese and ways to overcome them

 

Понарядов Владимир Васильевич  (к.ф.н, с.н.с., ИЯЛИ Коми НЦ Уральского отделения РАН, г. Сыктывкар)

Специфические трудности на начальном этапе изучения китайского языка и способы их преодоления

 

18:00 – 18:10          Discussion

 

18:10       Evgenia Tikhonova (NRU Higher School of Economics, Moscow)

Introducing Chinese language through speech tasks

 

Тихонова Евгения Фанавиевна (НИУ ВШЭ, г. Москва)

Концепция речевых задач в преподавании китайского языка

 

18:30       Ksenia Lozovskaya (Ural Federal University, Ekaterenburg)

Experience of teaching Chinese language in the Department of Oriental Studies at Ural Federal University

 

Лозовская Ксения Борисовна (Уральский федеральный университет, г. Екатеринбург) 

Опыт преподавания китайского языка на кафедре востоковедения Уральского федерального университета

 

18:50       Alla Merenkova (Novosibirsk State University)

Specifics of creating reference material for teaching Chinese considering the bias toward the Russian and English languages (based on verb modifiers material)

 

Меренкова Алла Валерьевна (Новосибирский государственный университет)

Специфика разработки учебных материалов по китайскому языку с учетом опоры на русский и английский языки (на основе материалов по глагольным модификаторам)

 

19:10 – 19:20          Discussion

 


APRIL 23

Moderator: Daria Arincheva

(PhD, Associate professor, NRU Higher School of Economics, Moscow)

 

10.00        Olga Maslovets (PhD, Associate professor, Blagoveshchensk State Pedagogical University)

The ‘communicative approach’ in Chinese language textbooks for universities

 

Масловец Ольга Александровна   (к.п.н., доцент, ФГБОУ ВПО "Благовещенский государственный педагогический университет")

Коммуникативные основы учебника китайского языка для вузов

 

10:20       Tatiana Demidova (PhD, Assosiate professor, Peoples' Friendship University of Russia, Moscow)

Introductory semantics course in Chinese language teaching

 

Демидова Татьяна Васильевна (к.ф.н., доцент, РУДН, г. Москва)

О вводно-семантическом курсе в практике преподавания китайского языка

 

10:40       Galina Gultyaeva (PhD, Associate professor, Saint Petersburg State University)

Use of ‘case-method technology’ in the organization of Chinese language teaching

 

Гультяева Галина Сергеевна  (канд. искусствоведения, доцент, СПбГУ)

Использование технологии кейс-метода в организации обучения китайскому языку

 

11:00       Pavel Troschinski (PhD, Moscow State University)

Peculiarities of teaching the juridical aspect of Chinese in language-oriented higher education institutions

 

Трощинский Павел Владимирович  (к.юр.н., ИСАА МГУ)

Особенности преподавания юридического аспекта китайского языка студентам языковых вузов

 

11:20 – 11:30          Discussion

 

11:30 – 11:50          Coffee break (Г-317)

 

11:50       Tao Jin (PhD, Associate professor, Peoples' Friendship University of Russia, Moscow)

The ‘cognitive approach’ in teaching perfect constructions in contemporary Chinese language

 

Цзинь Тао (к.ф.н., доцент, РУДН, г. Москва)

Когнитивный подход к обучению результативным конструкциям в современном китайском языке

 

12:10       Ming Gong (NRU Higher School of Economics, Moscow)

Understanding and explaining Chinese language logic in the process of teaching

 

铭公

汉语教学过程中理解汉语思维方式的必要性

 

12:30       Tatiana Peresadko (NRU Higher School of Economics, Moscow)

Forming of grammar competence at the initial stage of learning Chinese through ‘aspect teaching’

 

Пересадько Татьяна Владимировна  (НИУ ВШЭ, г. Москва) 

Формирование грамматической компетенции у студентов на начальном этапе обучения в условиях аспектизированного преподавания

 

12:50       Yulia Seliverstova (NRU Higher School of Economics, Moscow)

The importance of integrating socio-cultural competence at the initial stage of teaching Chinese to Russian students

 

Селиверстова Юлия Андреевна (НИУ ВШЭ, г. Москва) 

Развитие социокультурной компетенции у студентов-китаистов на начальном этапе обучения

 

13:10       Zhiwei Hao (NRU Higher School of Economics, Moscow)

Methods of improving student understanding of Chinese culture in classes of colloquial Chinese

 

郝志巍

如何在对外汉语口语教学中让学生进一步了解中国的文化和国情

 

13:30       Olga Kho (Head of Education center “Razvitie”, Irkutsk)

Presentation of “Pin Pin Panda and its friends” Chinese language textbook for 6~ year-old children

 

Хо Ольга Александровна (директор, НОУ Учебного центра «Развитие», г. Иркутск)

Презентация учебного пособия для детей от 6 лет по китайскому языку “Панда Пин Пин и его друзья”

 

13:50 – 14:00          Discussion 

 

 

 

 

 

 

JAPANESE SESSION

 

Working languages: Russian, Japanese, English

 

APRIL 22

 

PART 1

Moderator: Andrey Fesyun(PhD, Associate professor, NRU Higher School of Economics, Moscow)

 

15:00       Isao Iori (Associate Professor, Hitotsubashi University, Tokyo)

Japanese textbooks in Japan: a review from the viewpoint of Japanese pedagogical grammar

 

庵功雄

日本国内の日本語教科書の特徴と課題―日本語教育文法の観点から

 

15:20       Tomoyuki Arakawa (Japanese-Language Senior Specialist of the Japan Foundation, Moscow)

The comparison of self-assessment by native and non-native Japanese language teachers based on a questionnaire

 

荒川友幸

ネイティブ、ノンネイティブ日本語教師の自己イメージについて-

アンケート調査をもとに

 

15:40       Natalia Rumak (PhD, Associate professor, Moscow State University)

On the realization of certain demands of Asian language study programs for 1st year students

 

Румак Наталья Григорьевна (к.ф.н., доцент, ИСАА  МГУ)

Об исполнении некоторых требований программы по основному восточному языку к учащимся 1 года обучения

 

16:00       Rie Oguma (PhD, Associate Professor, Moscow City Teachers’ Training University)

A student-led Japanese class for Russian learners

 

小熊利江

学習者主導型の日本語授業ーロシアの大学生を対象に

 

16:20 – 16:30          Discussion

 

16:30 – 17:00          Coffee break (Г-317)

 

PART 2

Moderator:Yulia Korovina  (NRU Higher School of Economics, Moscow)

 

17:00       Kensaku Soejima (PhD, Associate Professor, Tohoku University, Sendai)

On the necessity of local common language teaching in Japanese language education

 

副島健作

日本語教育における地方共通語教育の必要性について

 

17:20       Elena Bessonova (PhD, Associate professor, Moscow State University)

Internet news resources in teaching Japanese language

 

Бессонова Елена Юрьевна (к.ф.н., доцент, ИСАА МГУ, г. Москва)

Новостные Интернет-ресурсы в преподавании японского языка

 

17:40       Elena Bogoyavlenskaya (Associate professor, Russian State University for the Humanities, Moscow)

Teaching method: “A practical course in written Japanese-Russian translation”

 

Богоявленская Елена Давыдовна (доцент, РГГУ, г. Москва)

Методика преподавания: “Практический курс перевода с ЯЯ письменных текстов”

 

18:00        Marina Karaseva (PhD, Professor, Moscow Tchaykovsky Conservatory)

Methodological aspects of using the “Japanese solfeggio” course in working on perfecting Japanese intonation

 

Карасева Марина Валериевна (доктор искусствоведения, профессор, Московская консерватория им. П.И. Чайковского, г. Москва)

Методические аспекты использования учебного пособия “Японское сольфеджио” в процессе работы над интонированием японских фраз

 

18:20 – 18:30          Discussion

 

 

 

 

 

APRIL 23

Moderator:Yulia Korovina  (NRU Higher School of Economics, Moscow)

 

12:00       Elena Bessonova (PhD, Associate professor, Moscow State University)

The role of the characters in the process of learning Japanese language

 

Бессонова Елена Юрьевна (к.ф.н., доцент, ИСАА МГУ, г. Москва)

Роль иероглифики в процесс обучения японскому языку

 

12:20       Hiroshi Abe ( NRU Higher School of Economics, Moscow)

Researching mainstream and reference textbooks on second-language acquisition theory

 

阿部弘

第二言語習得理論を利用した教科書分析と副教材作成

 

12:40        Tatiana Dubrovskaya(Far Eastern Federal University, Ussuriysk)

Use of authentic video material in Japanese language teaching

 

Дубровская Татьяна Владимировна (ДВФУ, г. Уссурийск)

Использование аутентичных видеоматериалов при обучении  японскому языку

 

13:00        Trukhina Anna (NRU Higher School of Economics, Moscow)

Errors analysis on the use of «kiru» group verbs by Russian- speaking learners of Japanese

 

ТрухинаАннаАлександровна

ロシア語を母語とする日本語学習者の着脱動詞の使用に見られる誤用

                                  

13:20        Maria Kireeva, Nina Farizova (NRU Higher School of Economics, Moscow)

The experience of teaching standard grammar as an independent subject in the initial stage of studying Japanese

 

Киреева Мария Михайловна, Фаризова Нина Омаровна (НИУ ВШЭ, г.Москва)

Опыт преподавания нормативной грамматики японского языка в качестве самостоятельного аспекта на начальном этапе обучения

 

13:40 – 13:50          Discussion

 

 

 

KOREAN SESSION

 

Working languages: Russian, Korean, English

 

APRIL 22

 

PART 1

Moderator: Jaehoon Yeon (professor, University of London)

 

15:00       Ekaterina Pokholkova (PhD, Associate professor, Moscow State Linguistic University)

Translation and comparison as basic methods in teaching Korean language to undergraduate students

 

Похолкова Екатерина Анатольевна (к.ф.н., доцент, зав. отделением корейского языка, МГЛУ)

Сравнительно-переводные методы в обучении корейскому языку в условиях высшего учебного заведения

 

15:20       Vera Anikina (PhD, Associate professor, NRU Higher School of Economics, Moscow)

Introducing Korean language through ‘aspect teaching’

 

Аникина Вера Владимировна (к.ф.н., доцент, заведующая кафедрой восточной филологии, НИУ ВШЭ, г. Москва)

Обучение корейскому языку в условиях предметной аспектизации

 

15:40        Oksana Trofimenko (PhD, Associate professor, Far Eastern Federal University, Ussuriysk)

Structure and planning of a foreign language lesson

 

Трофименко Оксана Анатольевна . (к.ф.н, доцент, ДВФУ, г. Уссурийск)

Структура и планирование урока иностранного языка

 

16:00       Elena Rudnitskaya (Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Science, Moscow)

Methodology for a formal theoretical grammar course of Korean for graduate students

 

Рудницкая Елена Леонидовна (с.н.с., Институт востоковедения РАН, г.Москва)

Методика преподавания формальных методов изучения грамматики для магистрантов и аспирантов на примере корейского языка

 

16:20 – 16:30         Discussion

 

16:30 – 17:00          Coffee break (Г-317)

 

PART 2

Moderator: Vera Anikina(PhD, Associate professor, NRU Higher School of Economics, Moscow)

 

17:00       Zhanna Son (PhD, Associate professor, NRU Higher School of Economics, Moscow)

Practicum for complex sentence composition in Korean language

 

Сон Жанна Григорьевна (к.и.н., доцент, НИУ ВШЭ, г. Москва)

Практикум по составлению сложных предложений в корейском языке

 

17:20       Yaroslava Pakulova ( Moscow State Institute of International Relations)

Controversial methods and re-imagined basic grammar explanations in teaching Korean

 

Пакулова Ярослава Евгеньевна (МГИМО)

Спорные методические решения и грамматические моменты, требующие переосмысления, на начальном этапе обучения корейскому языку

 

17:40       Kristina Ptashnik (Khabarovsk Border Service Unstitute, FSS)

Development of cross-cultural communicative competence in cadets by means of printed and digital reference material

 

Пташник Кристина Александровна (Хабаровский пограничный институт ФСБ России)

Развитие межкультурной коммуникативной компетенции курсантов средствами печатных и электронных учебных пособий

 

18:00 – 18:10          Discussion

 

18:10       Do-il Hong  (NRU Higher School of Economics, Moscow)

A study on teaching Korean language intonation

 

홍도일

한국어 억양 교육 방안

 

18:30       Natalia Ni (PhD, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Science, Moscow)

Philological analysis of a lyrical poem (in Korean poetry material)

 

Ни Наталья Ивановна (к.ф.н., Институт востоковедения РАН, г. Москва)

Филологический анализ лирического стихотворения (по материалам корейской поэзии)

 

18:50 – 19:00          Discussion